Dinsdag begon de pre-school weer om 9.00 uur, dus trokken wij rond 8.45 uur de deur achter ons dicht om naar het project te lopen. Terwijl Esther de voetstappen van beton ingroef (waar even later tijdens de pauze leuk mee gespeeld werd), observeerden wij de klassen. Janneke keek bij de jongste groep en Annelie bij de oudste. Toen de kinderen begonnen met spelen, legde Janneke aan Kediratile (begeleider jongste groep) uit dat het voor de begeleider zelf handig is om tussendoor of aan het einde van de dag aantekeningen te maken over wat er bij de kinderen al goed gaat en waar nog aan gewerkt kan worden.

De oudere groep leerde om een negen te schrijven, zowel het cijfer als het woord. Dit ging nog niet zo makkelijk. Het niveau was voor de kinderen nog wat te hoog gegrepen. We hebben er al kort met de begeleiders over gesproken. Hier ligt voor ons een mooie taak; de begeleiders helpen om naar het kind te kijken. Op die manier kunnen de begeleiders zich aansluiten bij de vaardigheden van het kind. Dat geeft zowel de begeleiders als de kinderen voldoening, waardoor ze meer plezier hebben in het leren. Het was erg mooi om te zien dat de begeleiders graag willen leren en meteen met de gegeven tips aan de slag gingen. Dat geeft ons veel energie om hen te helpen.

Annelie en Janneke